skip to Main Content
1-800-987-654 admin@totalwptheme.com
Nintendo Land

Nintendo Land

Nintendo Land är ett spel som för en gammal tradition av spel som på något vis har en anknytning till nöjesfält vidare. Ett spel som man kanske inte hittar överallt längre eftersom det börjar bli ont om nya exemplar. En sida som man kan besöka för att köpa elektronik och saker som en gamer gillar är Nordicbox.se och där kanske man får tag på något kul i gamerväg.

Nintendo Land är inte det första i raden av såna spel. Andra spel som på något vis har utspelat sig på eller i ett nöjesfält är till exempel Theme Park och Rollercoaster Tycoon. I de spelen är man en slags superchef som styr och ställer över ett nöjesfält och dess många attraktioner. Men i Nintendo Land så tar man i stället del av en rad olika attraktioner och spelar dem på det fiktiva nöjesfältet som heter just Nintendo Land.

Nintendo Land var det spel som var tänkt att visa de nya funktioner som den helt nya konsolen Wii U som precis hade släppts hade. Wii U släpptes samtidigt som Nintendo Land i slutet av år 2012 och Nintendo Land var ett spel som Nintendo hade höga förväntningar på. Tanken var att Nintendo Land skulle bli ungefär för Wii U vad Wii Sports blev för Nintendo Wii sex år tidigare. Ett roligt och festligt spel att spela med andra som samtidigt var perfekt för att demonstrera vilka nya möjligheter som den nya spelkonsolen gav.

Nu är Wii U förstås inte det minsta ny längre. Nya Wii U – konsoler görs inte längre och Nintendo Switch har tagit över och erövrat världen och blivit den succé och framgång som Wii U inte alls blev. Wii U var en riktig flopp för Nintendo. Efter att Nintendo sålt över 100 miljoner Nintendo Wii, vilket var en enorm framgång, lyckades man inte sälja mer än cirka 13-14 miljoner Wii U – konsoler.

Nintendo Land blev inte en supersuccé som alla ville testa, som Wii Sports. En anledning var kanske att Wii Sports var mycket mer innovativt än Nintendo Land. Nintendo Land bjöd på drygt tio olika minispel där man på olika vis spelade med Wii U:s speciella pekplatta. Den användes på olika vis. I minispelet Takamaru’s Ninja Castle skulle man till exempel kasta kaststjärnor mot tv:n genom att dra med ett finger eller en penna på plattan i riktning mot tv:n.

Ett annat exempel på nytänkande speldesign var att den person som såg vad som hände på spelplattan (en gamepad med inbyggd skärm) skulle fly medan fyra andra spelare som såg allt från ett annat perspektiv på tv:n skulle jaga. Den typen av så kallad asymmetrisk speldesign var förvisso rätt smart som koncept, men inte så lätt att beskriva och sälja in kanske som Wii Sports mer direkta idé om att styra spel genom riktiga rörelser. Men det förhindrar inte Nintendo Land från att vara ett roligt spel, som har blivit lite oförtjänt bortglömt.

De drygt tio olika minispelen i Nintendo Land är dessutom baserade på många olika klassiska Nintendo-franchiser, som Mario, Zelda, Metroid, Pikmin, F-Zero med flera.

Back To Top