skip to Main Content
1-800-987-654 admin@totalwptheme.com
Mikrotransaktioner I Spel

Mikrotransaktioner i spel

Under många år fungerade spelmarknaden som så att man betalade en fast engångssumma för ett spel och därefter hade man tillgång till spelet i sin helhet. Detta har dock på senare år börjat luckras upp och vissa spel, som till exempel äventyrsspelet The Walking Dead, har blivit episodbaserade.

I och med att mobiltelefonerna övergick till smartphones som blev allt kraftfullare, började även allt fler spel dyka upp för mobiler. Till en början var det standard med det som idag kallas premiumspel. Det innebär att man betalade ett fast pris en gång och sedan hade man det kompletta spelet.

Spelutvecklarna upptäckte dock efter ett tag att en betydligt mer lönsam modell var att släppa spelen gratis för att sedan ta betalt för olika virtuella objekt inuti spelet. Detta kallas för mikrotransaktioner och numera måste alla sådana spel vara märkta med ”Köp i appar” i Google Play-butiken och motsvarande i Apples App Store. I och med att spelen var gratis att ladda hem och installera nådde de en betydligt större publik än premiumspelen.

Candy Crush känt exempel

Ett av de mer kända mobilspelen som var tidigt ute med mikrotransaktioner är det omåttligt populära Candy Crush från svenska spelutvecklaren King. Själva spelet är gratis att ladda ner och till en början är banorna lätta att klara av. Efterhand blir de dock knepigare och man har bara ett begränsat antal försök, eller liv, på sig. När dessa är slut måste man vänta ett antal minuter tills ett nytt liv har fyllts på.

Det är detta eviga väntande som gör att många istället väljer att betala kanske 10 kronor för att få nya liv och kunna spela vidare. Det går även att köpa extra drag till en bana, om de inte skulle räcka till, samt så kallade boosters som är olika sorters hjälpmedel för att klara banorna snabbare.

Det är bara en liten procent av alla spelare som väljer att använda sig av mikrotransaktioner, men dessa är oftast återkommande och gör flera köp under en längre tid, vilket såklart ger mer intäkter till spelutvecklaren än om de bara hade tagit betalt för spelet en gång.

Kritik mot mikrotransaktioner

Många är kritiska till mikrotransaktioner i spel och menar att de förstör spelupplevelsen eftersom spelen designas efter denna betalningsmodell. Just tidsbegränsningar och att köpa nya liv eller mer av spelets egen låtsasvaluta är bland de vanligare användningsområdena för mikrotransaktioner i mobilspel. Men det kan även handla om att, som i bilspelet Asphalt 9, köpa virtuella bilar eller rent estetiska saker som nya skins i Fortnite. Dessa skins påverkar inte hur bra man spelar men kan vara viktiga statusmarkörer för dagens unga, ungefär som att köpa rätt märkeskläder hos kidsbrandstore och liknande butiker, även om deras föräldrar nog upplever det som konstigt att betala för virtuella kläder.

Det går dock i princip alltid att spela spelen utan att betala en krona, men då betalar man istället med sin tid och får sitta och nöta i timmar, dagar eller veckor. Då kan det vara frestande för vissa att istället betala några kronor för att snabbare komma vidare i spelet.

Back To Top