Har det blivit en trend att släppa ofärdiga spel?
Nyligen släpptes storspelet Anthem till allt annat än ett översvallande mottagande. Recensenter och spelare delade upplevelser om att spelet kändes ofärdigt och öde. Uppdragen var fulla av upprepningar och spelvärlden likaså.
Om man ska spela så att fingrarna värker så kan de väl ändå få vara i ett spel som är färdigt? (Och om du för den delen drabbas av skador när du spelar bör du söka hjälp exempelvis på www.artros.org).
Släppet av Anthem kom i kölvattnet av Fallout 76′ från Bethesda, ännu en titel som många upplevde som minst sagt ofärdig. I det sistnämnda fallet var det av allt att döma ännu värre. Fallout 76 var fullt av buggar och släpptes dessutom utan många av de funktioner som utlovats av spelutvecklaren. Så vad är grejen? Varför släpps det så många ofärdiga spel nuförtiden?
En del menar att det här tillståndet är en konsekvens av vad som hänt i kölvattnet av släppen av två av de senaste årens mest emotsedda spel: No Man’s Sky och Destiny. No Man’s Sky var spelet som helt skulle revolutionera rymdgenren. Aldrig tidigare hade ett lika stort spel släppts där du som spelare fick möjligheten att utforska en värld som i sanning är lika stor som det universum vi lever i. Det var i alla fall som sades innan spelet släpptes. När dagen kom då spelare tillslut fick spela det visade det sig dock att det inte alls höll vad som utlovades. Mängder av funktioner som skulle finnas i spelet visade sig inte vara med.
Destiny var ett annat stort spel som hypades ordentligt men som visade sig vara rätt tomt när det väl släpptes.
Att det här var två spel som inte riktigt höll vad de lovade när de släpptes placerar dem i samma kategori som Anthem och Fallout 76. Vad som gör dem mest intressanta är dock vad som hänt under åren sedan de släpptes. No Man’s Sky har på de dryga tre år sedan det först släpptes efter ett flertal uppdateringar blivit det spel som först utlovades. En liknande utveckling skedde för Destiny som växte från att ha varit ett spel de flesta var missnöjda med till ett betydligt bättre spel.
Det här tycks ha lett till en trend där stora spelutvecklare verkar tycka att det är helt okej att släppa spel som inte är färdiga. Det verkar helt enkelt som att det väldigt snabbt har fötts en norm där utvecklare ser det som att det går bra att släppa spel för att sedan modifiera dem till att bli färdiga – förutsatt att tillräckligt många köper spelet vill säga. Om du råkar ha oturen att köpa ett spel som inte blir tillräckligt populärt för att de ska se det som värt att göra färdigt får du skylla dig själv.