Historien bakom Kid Icarus
Kid Icarus är en retroklassiker som släpptes i Japan år 1986 och i Europa och USA år 1987. Spelet är ett plattformsspel med actioninslag och följer den lilla ängeln Pit, som är fånge i underjorden och måste ta sig därifrån och hitta de tre gudomliga skatterna för att ta sig an Medusa och hennes armé, återställa freden i Angel Land och rädda den tillfångatagna ljusgudinnan Palutena.
Spelet utvecklades först till konsolen Family Computer Disk System, och därefter till den västerländska motsvarigheten Nintendo Entertainment System, även känd som NES. Det har också portats till Gameboy Advance och släppts i en ny version med omgjorda bakgrunder och 3D-effekter till Nintendo 3DS. Nintendo har även gett ut en miniversion av NES där 30 klassiska spel, däribland Kid Icarus, ingår, som finns att hitta hos https://www.teknikdelar.se/ som även säljer reservdelar till Nintendo 3DS.
Idén till spelet kom från Toru Osawa, som i med Kid Icarus gjorde sin debut som spelutvecklare. Osawa var intresserad av grekisk mytologi och bestämde sig därför för att basera spelet på det i kombination med inslag från hans egen fantasi, vilket resulterade i att berättelsen om Pit tog form. Hjälten i Kid Icarus heter alltså inte Icarus, som många tror, namnet på spelet kommer från den grekiska myten om Ikaros som föll från skyn då han flög för nära solen med vingar gjorda av vax. Varför denna myt gett namn till spelet är oklart, men en förklaring kan vara att Pit, trots att han är en ängel, inte kan flyga med sina vingar.
Osawa började arbeta på Kid Icarus ensam innan han fick hjälp av kolleger, varav flera varit inblandade i utvecklingen succéspelet Metroid. Osawa hade till en början en mer seriös historia i åtanke, men då utvecklingen av spelet började ta fart kom fler och fler absurda och humoristiska inslag att prägla det. Till exempel finns det en fiende som förvandlar Pit till en aubergin, och en annan fiende som ser ut som en jättenäsa med två ögon och sägs vara baserad på kompositören Hirokazu Tanaka som skrev musiken till spelet.
Utvecklingen av spelet gick inte helt problemfritt, framförallt var det tidsbrist som satte käppar i hjulen för teamet, som ofta fick jobba övertid och till och med övernatta på kontoret för att hinna klart i tid. Hann klart gjorde de dock till slut, och spelet släpptes till blandade recensioner. Vissa tyckte att spelet var svårt och frustrerande, medan andra prisade svårighetsgraden, musiken och humorn.
Kid Icarus fick en uppföljare, som dock aldrig släpptes i Japan, i början av nittiotalet. Detta spel hette Kid Icarus: Of Myths and Monsters och släpptes till Gameboy. Spelet har mycket gemensamt med det första spelet, men är något lättare, och istället för Medusa ska Pit besegra demonen Orcos. Inte förrän 2012 kom nästa uppföljare, Kid Icarus Uprising, ut till Nintendo 3DS. Detta spel skiljer sig från sina föregångare med mer fokus på story, och är en tredjepersonsskjutare istället för ett plattformsspel. Pit’s mest kända framträdande är kanske ändå i Super Smash Bros-serien, där han varit ett självklart inslag sedan 2008.